21 marca 2019

"Po drugiej stronie" Tom 2 - Agnieszka Janiszewska

44/2019

Tom drugi dylogii Agnieszki Janiszewskiej zaczęłam czytać bezpośrednio po skończeniu pierwszego. Książka to dalszy ciąg losów Blanki, w sumie bez żadnego wprowadzenia. Idealne do czytania zaraz po I tomie. 


O pierwszym tomie pisałam tu:
Tom 1


"Tak, po drugiej stronie. Tam gdzie każdy z nas prędzej czy później odpowie za swoje życie...tutaj."



Fabuła


Trudno jest napisać coś mądrego na temat drugiego tomu, jeśli ktoś czytał Tom 1 i mu się podobał to zapewne od razu sięgnie po kontynuację. W sumie książka pewnie by mogła być wydana w formie jednej książki, ale ze względów praktycznych pewnie zdecydowano się na podział. 

Drugi tom wyjaśnia wszelkie niejasności z tomu pierwszego. Blanka zagłębia się w pamiętnik Justyny, dużo wspomina czasy młodości. W tle autorka opowiada losy ludzi w czasie stanu wojennego w Polsce. 

Muszę się przyznać, że lektura tej dylogii dała mi dużo do myślenia na temat prawdziwej przyjaźni i tego jakie los stawia przed nami wyzwania. Czy przyjaźń z czasów szkolnych może przetrwać wszystko? Co stało się Justynie? Jak potoczyły się losy kolegów i koleżanek Blanki z czasów liceum? 







Moim zdaniem



Drugi tom nie jest ani gorszy ani lepszy, czyta się to jak jedną całość. Nie wiem jakim cudem nie czytałam do tej pory nic tej autorki, bo jej książki napisane są w sposób godny polecenia. Czytelnik tak mocno może wejść w świat bohaterów, czas płynie wolno, kartki same się przewracają. Nie chodzi tu wcale o jakąś dramaturgię i zwroty akcji, ale właśnie o zwykłe życie w tamtych czasach, w latach 90-tych i tych wcześniejszych. 

Książki sprawiły, że wpadłam w sentymentalny nastrój. W tym roku mija 20 lat od matury... los nas rzucił w różne strony... Wspominałam miłości młodzieńcze, rozterki, spacery, czekanie na telefon... Te czasy bez komórek, internetu - jakie one miały w sobie czar. Jeśli też macie ochotę na wspomnienia, chwilę refleksji i dobrą lekturę to po prostu polecam!


Dziękuję Wydawnictwu Novae Res za egzemplarz do recenzji



Wydawnictwo: Novae Res
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 360
Moja ocena: 8/10

2 komentarze:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej serii ale bardzo chętnie ją przeczytam :) pozdrawiam :) www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie czytałam pierwszej części :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że do mnie wpadłeś. Jeśli masz ochotę to zostaw komentarz.
Zapraszam na mojego Facebooka, gdzie organizuję konkursy oraz na Instagrama, na którym zamieszczam zdjęcia książek i nie tylko.