22 kwietnia 2018

"Kości proroka" Ałbena Grabowska - recenzja książki

42/2018

Książkę otrzymałam w dwóch egzemplarzach od wydawnictwa Marginesy. Przeczytałam egzemplarz recenzencki (przed korektą), a kilka dni po tym do moich rąk trafiła ostateczna wersja książki z listem od autorki. Znacie autorkę? Ja znałam, bo czytałam jej książki i ta książka zaskoczyła mnie innością. Gdybym nie widziała nazwiska na okładce to nie domyśliłabym się, że napisała to pani Ałbena.







Panią Ałbenę kojarzę z bliskości zamieszkania (kilka miejscowości za mną)  oraz z sagi "Stulecie Winnych". Piszę wam szczerze, że opis książki mnie zaskoczył, pierwsza myśl - matko, to nie dla mnie, czytam typowe obyczajówki i nie wiem czy mnie to wciągnie. Nastawiłam się na męczarnie i jakże miło się zaskoczyłam, że historia mnie zainteresowała i czas upłynął mi szybko na czytaniu tej książki.

Jak dotarł do mnie egzemplarz pierwszy to byłam w szoku, bo mój mąż wziął książkę do ręki (on jest z tych nieczytających), przeczytał opis z tyłu, pokiwał głową i zaczął czytać książkę. Spędził chwilę z tą książką, nie przeczytał jej całej, ale rzucił mi tylko hasło: ciekawe, mogliby nakręcić o tym film. 😊



Akcja dzieje się na trzech płaszczyznach czasowych.

1. I wiek, Ziemia Święta. Nauczyciel, Jan Chrzciciel, prowadzi uczniów do Jerozolimy. Ten wątek opowiada rybak Ariel, który opuścił swoją żonę i córeczkę, żeby pójść za nauczycielem. Poszedł za nim, ale nie wiedział jaki jest cel ich wyprawy. Ariel zmienia się w trakcie podróży i zostaje kronikarzem, przyczynia się także do fałszerstwa Nowego Testamentu. Po śmierci Chrystusa (jest opisany ten moment w książce) wraz z Janem Chrzcicielem spadają w sidła Herodiady i jej córki Salome. Czy uda się Arielowi wrócić do żony?

2. XII wiek, Cesarstwo Bizantyjskie. Dwunastu Bogumiłów wędruje do Konstantynopola z największym skarbem Świętą Księgą. Ponieważ obawiają się kradzieży wyruszają z sześcioma falsyfikatami. Tylko jedna księga jest tą prawdziwą i żaden z Bogumiłów nie wie która. Tutaj losy poznajemy za pomocą brata Cyryla, który bardzo chce wykonać powierzoną mu misję. Co się będzie działo po dotarciu do celu? Nigdy wcześniej nie spotkałam się z Bogumiłami w literaturze.

3. XXI wiek, Płowdiw, Bułgaria. W antycznym teatrze znaleziono zwłoki polskiego posła, który został ukrzyżowany, a jego obciętą głowę postawiono na tacy. Ciało miał wymalowane jakimiś dziwnymi znakami. Rozwiązaniem zagadki zajął się policjant Dymitr i jego polska przyjaciółka o bułgarskich korzeniach Margarita, która z zawodu jest archeolożką. Kobieta jest w konflikcie z matką i ma bardzo niemiłe wspomnienia dotyczące byłego chłopaka. Nie udało mi się polubić głównej bohaterki, ale to nie przeszkodziło mi w czytaniu.

Każdy wątek jest totalnie inny i co rozdział przenosimy się w inną płaszczyznę czasową. Początkowo wydaje się, że wątki nie mają ze sobą nic wspólnego, nie umiałam się domyśleć, o co właściwie chodzi w tej książce, czułam się jakbym czytała trzy różne książki naraz.  Na szczęście pani Ałbena posiada dar lekkiego pióra i książka mimo, że opis mnie nie zainteresował, umiała mnie zaciekawić. Wszystkie wątki na końcu splatają się oraz prowadzą do rozwiązania zagadek, czyli kto zabił posła, gdzie podziała się święta księga itd. Autorka stworzyła ciekawych bohaterów, którzy z biegiem czasu przechodzą dużą przemianę.

Kolejna książka, która ciężko przyporządkować do jednej kategorii. Obyczajówka, kryminał, religia, sensacja, powieść historyczna. Czyli wszystkiego po trochu, co nie przeszkadza w odbiorze powieści.

Na pewno dzięki tej książce poznałam bardziej kulturę Bułgarii, opisy potraw regionalnych . Dowiedziałam się o Bogumiłach i z ciekawością przeczytałam wątek o Janie Chrzcicielu. 



Z Panią Ałbeną będę miała przyjemność zobaczyć się w maju na spotkaniu w bibliotece, wtedy dam jej do podpisania mój egzemplarz książki. 

Szczerze mówiąc liczę na to, że następną książkę pani Ałbena osadzi w czasach  teraźniejszych i będzie to thriller albo obyczajówka. Książka jest dobra, ale może z racji zainteresowań wolą np. serię "Stulecie Winnych".

Za książkę dziękuję wydawnictwu Marginesy:



Wydawnictwo: Marginesy
Ilość stron: 560
Moja ocena: 7/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że do mnie wpadłeś. Jeśli masz ochotę to zostaw komentarz.
Zapraszam na mojego Facebooka, gdzie organizuję konkursy oraz na Instagrama, na którym zamieszczam zdjęcia książek i nie tylko.